El Nadal és una època que adults i infants vivim amb emoció. Cada llar amb les seves tradicions, rites, i creences, però per norma general amb un punt en comú: un increment important en el consum.

Pensam que és important fer una reflexió sobre aquest tema… és necessari consumir tant? Quin impacte té sobre el planeta aquest consum tan elevat? Quantes d’aquestes coses que compram acaben a les escombraries? D’on provenen els objectes adquirits? En quines condicions s’han produït? És aquesta la imatge de Nadal que volem transmetre als nostres infants?

Com sabeu, Nau Escola és un projecte compromès amb l’ecologia, el consum responsable dels recursos i la cura del planeta (aquí i aquí podeu veure algunes accions en aquest sentit) i totes les preguntes abans abocades hi estan estretament relacionades. En aquest sentit ens va semblar molt adient la proposta de na Marina, la mare de na Carlota, de fer activitats relacionades amb el comerç just, un àmbit en el que ella treballa.

Així doncs, fa unes setmanes vàrem oferir a totes les comunitats d’infantil i primària l’oportunitat d’assistir a diferents activitats de la mà de Shikamoo a través de l’oferta educativa de la Federació S’Altra Senalla.

Shikamoo, com ells ens expliquen al seu web, és una botiga de Comerç Just que neix amb la voluntat d’aconseguir un món més solidari, més just, més digne i més sostenible. A través de contacontes, jocs i tallers, na Mireia, voluntària de Shikamoo, va apropar als infants a la idea del comerç just.

Els infants de la Comunitat de Petits varen poder participar de dos contacontes que ens ensenyen a acceptar la diversitat i a promoure la convivència: La Petita Caputxeta Africana i Milo l’Armadillo.

La Petita Caputxeta Africana és un preciós conte escrit per Niki Daly i editat per Intermon Oxfam. En aquesta reinterpretació del clàssic que tots coneixem, la protagonista no va amb una caputxeta vermella, sinó amb un mocador al cap i una ntama de ratlles fermada a la cintura. Quan es dirigeix al mercat a fer les compres que li ha encarregat la seva àvia trobarà pel camí un venedor que la vol embolicar d’allò més.

Milo el Armadillo, un llibre sobre amics imaginaris que ensenya als més petits a valorar el que es té i a veure que el diferent també pot ser especial. Escrit per Jan Fearnley i editat també per Intermón.

La Comunitat de Mitjans va poder participar al taller D’on ve la xocolata? Els infants varen conèixer l’elaboració de la xocolata a partir del cacau i la diferència entre una tauleta de xocolata de comerç just i una comprada al supermercat.

Per als més grans es varen oferir dues activitats: el taller El viatge des de la nostra roba i Juguem amb comerç just: ‘El joc de l’oca’.

A El viatge des de la nostra roba, partint de la informació que trobam a la roba que portam, descobrim on ha estat fabricada i el camí que fa una peça de roba des del cultiu del cotó fins que arriba al nostre armari i entenem el poder que tenim com a consumidors per transformar el món.

A Juguem amb comerç just, a partir del joc de l’oca els infants varen conèixer d’una forma lúdica, el comerç just i les alternatives que tenim per aconseguir un món més solidari.

Som molt conscients que consumir de forma conscient, tenint en compte les condicions laborals de les persones que han produït allò que compram, la seva petjada ambiental durant la producció i la que tindrà quan ja ens hagin fet servei, és nedar a contracorrent en un món dissenyat per fer-nos comprar de forma compulsiva i a la que els infants també hi estan exposats… però com diuen els companys de Shikamoo:

Pensam que el Consum Responsable és un hàbit que hem d’incloure a l’hora d’anar a comprar. No ens hem de conformar només per la qualitat dels productes que adquirim, sinó que hem de fer un pas enllà i esser conscients de les conseqüències ecològiques, econòmiques i socials de les nostres compres.​

​​Siguem consumidors crítics, conscients, responsables i solidaris. No oblidem els nostres valors ètics a l’hora d’anar a comprar. Siguem coherents amb la nostra forma de ser, conseqüents amb els nostres principis i aconseguirem un món més solidari, més just, més digne i més sostenible.

Per un Nadal responsable!